SV Oosterwolde met 10 man ruim onderuit bij Velocitas

Mulock Houwerlaan 29
9727KG
GRONINGEN

GRONINGEN - De uitwedstrijd tegen het Groningse Velocitas werd een ware martelgang voor SV Oosterwolde. De bezoekers kwamen al vlot op een 1-0 achterstand en niet lang daarna moest sluitpost Jarno Atsma met rood (zeer) vervroegd onder de douche. De gastheren, die de ranglijst aanvoeren, waren daarna heer en meester en zegevierden, na een 4-0 ruststand, uiteindelijk met 6-0.

Het duel was nog maar koud begonnen of de keeper van Velocitas pakte een terugspeelbal in de handen, wat een indirecte vrije schop opleverde voor de Oosterwoldenaren op een meter of 8 voor de goal. De vrije bal werd via een thuisclubverdediger naast geschoten, de resulterende corner leverde niets op.

Aan de andere kant was het vlot daarop wel raak. Een diepe bal werd door keeper Jarno Atsma nog gepareerd, doch de rebound werd door een aanvaller van Velocitas gepromoveerd tot een doelpunt (1-0). In de volgende minuten werd wel duidelijk dat de Stellingwervers het moeilijk zouden krijgen deze middag, aangezien de snelle Groninger spitsen de verdedigers regelmatig te snel af waren.

Na een minuut of 10 spelen ontving goalie Jarno Atsma de rode kaart voorgeschoteld na een overtreding net buiten het strafschopgebied op een doorgebroken aanvaller van de gastheren. Verdediger Robin Bouland nam vervolgens plaats onder de lat.

Ongeveer halverwege het eerste bedrijf werd een voorzet over de gehele verdediging van Oosterwolde gegeven. De bal belandde bij een aanvaller van de thuisspelende equipe. Hij schoot onhoudbaar in (2-0). Niet gek veel hierna een vlotte Velocitas actie door het midden, welke werd afgemaakt door een aanvaller (3-0). De Groninger koek was nog niet op, want na weer een snelle aanval werd de 4-0 ruststand op het scorebord gezet.

In de pauze verving Twan Borger de geblesseerd geraakte Giovanni Bos, terwijl Fabian Zomer de plaats onder de lat overnam van Robin Bouland, die weer in de defensie geposteerd werd. De tweede helft was net begonnen of er werd door een Friese verdediger een overtreding gemaakt in het strafschopgebied. De penalty werd onberispelijk binnen geschoten (5-0).

Bij een spaarzame aanval van de bezoekers kreeg Sander van Rozen een kans, de ingeschoten bal werd door verdediger van Velocitas echter over het eigen doel gewerkt.

Na ruim een uur gevoetbald te hebben was het weer raak voor de stad-Groningers. Andermaal werd een rappe aanval met een treffer bekroond (6-0). Sylven Berger kwam daarna binnen de lijnen voor Gevero van der Veen en enige minuten daarna werd Jelmar de Vries vervangen door Ramon van der Veen.

Invaller-doelman Fabian Zomer verrichtte nog enkele goede reddingen en hield verder zijn doel schoon. Na exact 90 minuten floot de prima leidende scheidsrechter Martin Rozema voor het einde van de wedstrijd, die na de rode prent eigenlijk nooit meer een wedstrijd is geweest. De jonge ploeg uit Oosterwolde, waar 5 basisspelers ontbraken, verweerde zich tot het einde op een positieve manier.

Volgende week zaterdag speelt SV Oosterwolde een thuiswedstrijd. Op het eigen Sportpark Oostenburg is SV Bedum dan de tegenstander. Aanvang 14.30 uur.