SV Oosterwolde is gedegradeerd

8 juni 2023 9:00

HOOGEVEEN - SV Oosterwolde is er niet in geslaagd om degradatie te ontlopen. In de eerste ronde van de play-offs moest men in en tegen Hoogeveen een 1-0 nederlaag incasseren, waardoor de Stellingwervers gelijk klaar zijn en afdalen naar de 3e klasse. Bij rust was nog niet gescoord. De enige treffer in de tweede helft bleek het winnende doelpunt te zijn voor de gastheren.

Het eerste gevaar in het duel kwam van de bezoekers. De diep gestuurde Robbin Wagenaar zag zijn knal net iets te laat dalen. De bal verdween zodoende over de Hoogeveense lat.

Niet gek veel later kwam diezelfde Wagenaar in duel terecht met de sluitpost van de thuisclub. Arbiter Brinkkemper zag een overtreding van de goalie en wees naar de stip. Op aandringen van de spelers van Hoogeveen vroeg zij de “neutrale” grensrechter om advies. De scheidsrechter liet zich ompraten en annuleerde, al lachend, haar eerdere beslissing. Dit was uiterst merkwaardig. Zij stond zelf dichtbij, terwijl de assistent de situatie niet goed kon beoordelen, doordat hij zicht had op de rug van de keeper.

De gasten lieten zich niet uit het veld slaan door deze tegenslag en zochten veelvuldig de aanval. Halverwege het eerste bedrijf kreeg Robin Bouland een aardige kans op de openingstreffer, edoch zijn inzet werd geblokt door een Drentse verdediger. Even later kreeg diezelfde Bouland een gele prent voorgeschoteld, nadat hij een tegenstander vasthield.

Het laatste gevaar voor de pauze kwam van de kant van de thuisclub. Na een corner werd de bal maar enkele centimeters naast gekopt. Beide ploegen zochten de thee derhalve op met een doelpuntloze ruststand.

Na ongeveer een kwartier spelen in de tweede helft kopte Hoogeveen andermaal op een haar na raak uit een hoekschop. Dit bleek uitstel van executie te zijn voor de Friezen, want enige ogenblikken later werd de bal van de rechterkant laag voorgetrokken, waarna de trekker werd overgehaald (1-0).

Een paar minuten daarna had de score zomaar verdubbeld kunnen worden, echter een knal ging maar een klein stukje naast de veste van doelverdediger Jarno Atsma van SV Oosterwolde. Vervolgens werd Remco Rosema vervangen door Sander van Rozen. Vlak hierna ontstond een opstootje, toen de nummer 17 van Hoogeveen, die overigens bij meerdere incidenten betrokken was, de bal eerst wegtrapte zodat de Oosterwoldenaren niet konden ingooien en vervolgens ging lopen duwen en trekken. In plaats van geel uit te delen aan de boosdoener, wees Brinkkemper Remco Rosema, die nota bene als vredesstichter optrad, terecht.

Met nog een kwartier op de klok kwam Giovanni Bos in kansrijke positie terecht, hij zocht het doel te hoog. Even later kwamen Remco van de Avoird en Marco van Hooff binnen de lijnen voor Derk Veenstra en Giovanni Bos. In de 83e minuut kwam de beste kans op de gelijkmaker voor de ploeg uit Oosterwolde toen Jari Wieldraaijer vrij in kon koppen. Het leer verdween langs de voor hem verkeerde kant van de paal.

Toen de blessuretijd al een tijdje liep werd Martijn Wieldraaijer van achter neergesabeld door een opponent. Dit was een donkerrode kaart waard, doch Brinkkemper gaf slechts geel. Ditmaal was de “neutrale” grensrechter niet mans genoeg om de leidsvrouw te corrigeren.

Gescoord werd er niet meer, zodat SV Oosterwolde degradeerde en volgend seizoen aan mag treden in de 3e klasse. VV Hoogeveen plaatste zich voor de volgende ronde van de play-offs.