SV Oosterwolde pakt in Assen tegen Achilles 1894 eerste driepunter

Martin Luther Kingweg 11
9403PA
ASSEN

ASSEN - De uitwedstrijd tegen Achilles 1894 leverde SV Oosterwolde de eerste seizoenzege op. In Assen leidden de bezoekers bij rust met 1-3. De Drenten fabriceerden een kwartier na rust de aansluitingstreffer, echter middels 2 treffers bepaalde de de ploeg uit Oosterwolde de eindstand op 2-5. Martijn Wieldraaijer, die na 2 gele prenten (dus rood) het veld voortijdig moest verlaten, scoorde tweemaal voor de Friezen. De overige treffers kwamen van Jean Pierre N’Gouan, Bjorn Wagenaar en een verdediger van Achilles, die zijn eigen sluitpost passeerde.

Het was in de Drentse hoofdstad al snel raak voor de gasten. Na een hoekschop van Jelmar de Vries slaagde Jean Pierre N’Gouan erin om de bal tegen de touwen te werken (0-1). Lang konden de Stellingwervers niet van deze voorsprong genieten, want voordat het eerste kwartier verstreken was, moest keeper Jarno Atsma na een vrije trap een rebound toestaan, waar een aanvaller van Achilles wel raad mee wist (1-1).

De bezoekers lieten zich hierdoor niet uit het veld slaan en legden veel energie in de wedstrijd. En zij werden hiervoor beloond: na ruim een half uur spelen stond er een marge van 2 in het voordeel van de zwarthemden op het scorebord. Eerst was het een Asser verdediger die zijn eigen goalie volstrekt kansloos liet met een onhoudbare kopbal (1-2), terwijl Martijn Wieldraaijer, na een snelle aanval over links opgezet door Dominggus Nussy, gevolgd door een mooie actie en dito pass van Robin Bos, fraai de 1-3 liet aantekenen.

In de laatste minuut van het eerste bedrijf waren de bezoekers vlakbij de 2-3, doch doelman Atsma pareerde een gevaarlijk schot op prima wijze, zodat de beide ploegen de thee opzochten met een 1-3 tussenstand.

Het eerste gevaar in de tweede helft kwam andermaal van de zijde van de bezoekers. Via een scherpe steekpass bereikte Jean Pierre N’Gouan Robbin Wagenaar, maar zijn inzet werd goed gepakt door de doelman van Achilles. Laatstgenoemde moest enkele ogenblikken later opnieuw vol aan de bak op een kopbal van Jari Wieldraaijer en slaagde er bij deze poging in om zijn doel schoon te houden.

Met nog ongeveer een half uur te spelen kregen de Oosterwoldenaren hun tot dusverre “gebruikelijke” (de 4e in even zoveel wedstrijden) penalty tegen. Dit gebeurde na een duw van Jari Wieldraaijer. Voorafgaand aan de situatie was door S.V. Oosterwolde- grensrechter Rudie Huiting buitenspel geconstateerd doch de scheidsrechter ging hier niet in mee. De strafschop werd feilloos benut (2-3).

Halverwege de tweede 45 minuten waren de gastheren in hun jacht naar de gelijkmaker bijna succesvol, doch de Oosterwoldse defensie was attent en greep tijdig in. Aan de andere kant volgde een snelle aanval door het centrum. De uitkomende doelverdediger van Achilles deed nog een verwoede poging een doelpunt te voorkomen, maar via Martijn Wieldraaijer verdween de bal in het doel (2-4).

Diezelfde Wieldraaijer moest even hierna inrukken. Na een (relatief lichte) overtreding kreeg hij zijn tweede gele kaart voorgeschoteld en diende de bezoekende equipe, waar Jari Wieldraaijer net daarvoor was vervangen door Marco van Hooff, het duel met 10 man te vervolgen. Bjorn Wagenaar kwam vervolgens voor Jelmar de Vries binnen de lijnen.

In de slotfase van het duel ontdeed Jean Pierre N’Gouan zich met een uitstekende actie van enkele opponenten. Hij had de bal voor het inschieten op 20 meter van het lege doel, ware het niet dat de Asser keeper N’Gouan bij zijn shirt naar beneden trok. De toegekende vrije schop werd prachtig ingeschoten door Bjorn Wagenaar, die de eindstand daarmee op 2-5 bepaalde.

Volgende week zaterdag speelt SV Oosterwolde opnieuw in Assen. Het betreft dan een bekerwedstrijd tegen FC Assen. De aftrap is om 15.00 uur.