SV Oosterwolde laat het liggen in Groningen

Blauwborgje 22
9747AC
GRONINGEN

GRONINGEN – Afgelopen zaterdag verloor SV Oosterwolde op bezoek bij The Knickerbockers. De Groninger studenten zegevierden na een 2-0 ruststand uiteindelijk met 3-2. De doelpunten voor de zwarthemden werden gemaakt door Robbin Wagenaar en Bjorn Wagenaar.

Op een lastig bespeelbaar veld was de openingsfase spectaculair. Robin Bos ging het duel aan met een Groninger aanvaller en tikte de bal voor diens voeten weg in de richting van keeper Luca Veenman. Deze raapte het speeltuig op, zonder dat er een tegenstander in de buurt was. Tot verrassing van alles en iedereen besloot scheidsrechter Van der Wal dat hier sprake was van een bewuste terugspeelbal en hij gaf de thuisploeg een indirecte vrije trap op een meter of 5 van het doel. Tot opluchting van de gasten wist Veenman redding te brengen.

Beide ploegen bleken aardig aan elkaar gewaagd. Het voetbal was niet altijd even mooi, maar er werd geknokt voor elke meter. Na een kwart wedstrijd brak Jean-Pierre N’Gouan door op rechts. Hij speelde Robbin Wagenaar aan, maar zijn schot kon de goalie van de thuisclub niet verontrusten. Kort daarna leek diezelfde Wagenaar alleen op de keeper af te gaan. Een Groninger verdediger greep net buiten het strafschopgebied stevig in en mocht van geluk spreken dat hij er met een gele kaart af kwam. De vrije trap eindigde in de muur. Enkele ogenblikken later konden de Oosterwoldenaren opgelucht ademhalen toen een poging van een blauwhemd via de bovenkant van de lat over het doel verdween.

Met nog iets meer dan 10 minuten te gaan tot de rust kregen The Knickerbockers opnieuw een cadeautje. Derk Veenstra kopte de bal in een duel weg, maar de arbiter beloonde een schreeuw van een aanvaller en gaf zomaar een vrije trap op meter of 20 van het doel. Deze werd fantastisch en onhoudbaar in de kruising gekruld: 1-0. Kort voor de pauze kwam daar nog een treffer bij. Een vlot lopende aanval werd buiten het bereik van Veenman in de verre hoek geschoten: 2-0. Dit was ook de ruststand. Jordi Linneman werd vervangen door Bjorn Wagenaar.

Het tweede bedrijf begon net als de eerste helft spectaculair. Binnen twee minuten rondde Robbin Wagenaar een fraaie aanval af met een lob en bracht meteen de spanning terug in de wedstrijd: 2-1. Nog geen twee minuten daarna lag de bal opnieuw in het net. Na een prima aanval besloot Bjorn Wagenaar een poging te wagen. Het schot leek houdbaar, maar de doelman verslikte zich en de bal ging via zijn handen over hem heen het doel in: 2-2.

De Friezen hadden in deze fase het beste van het spel, maar moesten beducht blijven voor snelle uitbraken van de gastheren. Grote kansen leverde dit overigens niet op. Een voorzet van N’Gouan bereikte Robbin Wagenaar niet en een schot van Bjorn Wagenaar ging net naast. Een kwartier voor tijd leek er niets aan de hand, toen matig uitverdedigen ineens een nieuwe achterstand inleidde. De bal werd zomaar ingeleverd en dat buitenkansje werd direct afgestraft: 3-2.

Met Dennis Westerhof voor Jean-Pierre N’Gouan en Martijn Wieldraaijer voor Remco van de Avoird probeerden de bezoekers de bakens te verzetten. Ondanks flinke druk werden er geen echte kansen gecreëerd. De grootste kans was zelfs voor de thuisploeg, maar dit schot ging hoog over de veste van Veenman. Korte tijd later maakte de warrig fluitende arbiter Van der Wal een einde aan de wedstrijd en moesten de Stellingwervers zich gewonnen geven.

20220305_163753.jpg

Dinsdagavond speelt SV Oosterwolde om 20.00 uur in Assen een inhaalwedstrijd tegen LTC. Aanstaande zaterdag staat opnieuw een uitwedstrijd op het programma. De formatie van trainer Erik van der Meulen reist dan af naar Emmen om de degens te kruisen met Drenthina. De aftrap van dat duel is om 14.30 uur.