SV Oosterwolde wint in blessuretijd van koploper Achilles 1894

2e klasse L

8 april 2023 14:30

M.M. Okken

OOSTERWOLDE - SV Oosterwolde leverde een prima prestatie door op het eigen Sportpark Oostenburg koploper Achilles 1894 te verslaan. De gastheren namen vlot na rust een 1-0 voorsprong middels een treffer van Robbin Wagenaar. In de slotfase produceerde de ploeg uit Assen de gelijkmaker. De Drenten wilden doordrukken, doch werden in blessuretijd verrast door een snelle counter die door Martijn Wieldraaijer werd afgerond, waardoor de eindstand 2-1 werd.

Het duurde lang voordat de wedstrijd op gang kwam. De Assenaren hadden een licht optisch overwicht, maar de kansen waren schaars. Halverwege het eerste bedrijf waren de gasten voor het eerst echt gevaarlijk. Na een vlot lopende combinatie kon een aanvaller uithalen. Via de vingertoppen van goalie Jarno Atsma belandde de bal op de paal, waarna voor opruiming gezorgd kon worden.

Pas in de laatste minuut van de eerste helft kwamen de Stellingwervers in de buurt van het vijandelijke doel. Na een hoekschop werd de bal naast geschoten. Omdat aan de andere kant van het veld een vrije trap (niet gek ver) over werd gekopt, gingen de beide teams met een doelpuntloze tussenstand aan de thee.

De tweede 45 minuten waren amper begonnen of de thuisclub nam de leiding. Met een goede pass werd Jelmar de Vries bereikt, die Robbin Wagenaar in het strafschopgebied aanspeelde. Wagenaar ontdeed zich behendig van zijn directe tegenstander en prikte de 1-0 tegen de touwen.

De bezoekers werden meteen daarna gevaarlijk, maar de goed uitkomende Jarno Atsma wist een snelle tegentreffer te voorkomen. Bij de Oosterwoldenaren kwam vervolgens Dominggus Nussy binnen de lijnen voor Giovanni Bos, terwijl even later Robin Bouland door Gevero van der Veen werd vervangen.

De gasten drongen aan, echter de Friese defensie gaf vooralsnog geen krimp. Ongeveer 5 minuten voor tijd viel de gelijkmaker alsnog. Een voorzet van de linkerkant kon weggewerkt worden, doch het leer belandde voor de voeten van een Drentse aanvaller, die raak schot (1-1).

In de bijzonder spannende slotfase mocht Jelmar de Vries tweemaal aanleggen voor een vrije trap. Hij schoot deze beide knap in, echter met een fraaie redding slaagde de sluitpost van de lijstaanvoerder er bij de eerste poging in de bal over te tikken, terwijl de tweede vrije schop op de lat belandde. Onmiddellijk hierna een snelle tegenstoot van de ploeg uit Assen, maar omdat de voorzet verkeerd geraakt werd, ontstond er geen gevaar.

Diep in blessuretijd belandde een corner van het naar voren georiënteerde Achilles bij Domingus Nussy, die Robbin Wagenaar aanspeelde. Deze hield de bal goed vast en legde af op Martijn Wieldraaijer die plotseling samen met zijn mee opgekomen oudere broer Jari alleen op het doel van de tegenstander af kon gaan. Via een één-tweetje kon de jongste Wieldraaijer afronden (2-1).

Hierna waren de zwarthemden ook nog dicht bij de 3-1. Omdat de inzet van Robbin Wagenaar op de lat belandde bleef het bij 2-1 en bleven de 3 punten in eigen huis.

Aankomende zaterdag speelt SV Oosterwolde tegen LTC. In Assen wordt om 14.30 uur afgetrapt.