Veendam 1894 JO14-1 - SV Oosterwolde 14-1

Langeleegte 16
9641GN
VEENDAM

Na een vrije zaterdag mochten we 3 december dan eindelijk weer eens voetballen. De tegenstander was dit keer Veendam 1894 en volgens Martijn staat dat 1894 voor het jaar van oprichting. Correct. Een uitwedstrijd nog wel, dus op naar de Langeleegte. Een club met historie, waar oa. Dick Lukkien nog heeft gevoetbald. Helaas was Jeffrey afwezig (eigen team voetballen) en ook Roan was niet wedstrijdfit. Omdat er nog een paar spelers niet helemaal fit waren voor de zekerheid Stijn Thiemens gevraagd of hij mee wilde doen. Jazeker. Met genoeg auto’s “tuften” we uiteindelijk naar Veendam. Na een driekwartier rijden zagen we uiteindelijk het complex liggen. Op de weg naar de kleedkamers, kantine en bestuurskamer lopen we langs het stadion, welke aan ons rechterhand lag. Ik maak tegen Jelles een opmerking dat Feyenoord hier ooit in 1983 met 3-1 had verloren van Veendam. Even is het stil, maar dan komt het antwoord dat zijn vader dat al had gezegd.

Ik loop de bestuurskamer binnen en vraag naar de kleedkamers waar wij mogen omkleden. Als antwoord krijg ik te horen dat we kleedkamer Jan de Schrik hebben en op veld 1 mogen spelen. Kleedkamer ehhh, Jan de Schrik, geen nummer, maar een naam. Ik ken wel een Jan die ooit speelde bij DIO Oosterwolde, die was in het veld ook af en toe verschrikkelijk voor de tegenstander, hadden ze in Veendam ook ooit zo’n iemand rondlopen? En op veld 1, dat is aan die kant zegt het bestuurslid. Ik draai mij om en zie de Henk Nienhuis tribune, oef, in het stadion. Hoe gaan we dit aan de spelers vertellen, voetballen in het stadion van Veendam. Ik loop naar de kleedkamers toe en Yorrick krijgt te horen dat we in het stadion mogen spelen, hoe gaan we dat ons team vertellen? Dan de wedstrijdbespreking, de opstelling en alles wat erbij hoort. Dano spreekt de verwachting uit dat we deze wedstrijd niet gaan winnen, omdat wij laag staan. Yorrick en ik worden niet blij van deze uitspraak en geven aan dat niet de stand op de ranglijst bepaalt hoe goede een tegenstander is. Medebepalend is welke tegenstanders je hebt gehad, de beter ploegen of de “makkelijkere” tegenstanders. Ik spreek zelfs de verwachting uit dat wij de komende drie wedstrijden gaan winnen op basis van ons spel. Dan zegt Yorrick de opstelling en vervolgens dat we op veld 1 mogen spelen. Ik kijk de kleedkamer rond en zie bij de één spanning op het gezicht, maar niet bij Jelles. Zijn ogen worden groot en je ziet de blijdschap op zijn gezicht. Dit had je bij Poortugaal niet, spelen in een stadion!

Schermafbeelding_2022-12-06_om_13.46.16.png

Dan de wedstrijd, de eerste kans is wederom voor Veendam. Zij hebben ook weer een grote speler in het team die zomaar door onze verdediging slalomt en direct gevaarlijk is. Gelukkig hebben we met Dano een goede keeper op het doel staan. We zijn uiteindelijk we wakker. Veendam is geen bijzondere ploeg en hier is wat te halen. Na een paar kleine kansjes voor ons hebben we een mooie aanval en Jelles schiet de bal prima langs de keeper, 0-1. Sverre staat, met afwezigheid van Roan, op rechtsachter. Het mooie is dat Sverre steeds meer lef en durf krijgt om ook mee op te komen. Dat je als verdediger ook mag aanvallen maakt het natuurlijk wel leuker. Stijn komt in het team en wordt op de “grote” tegenstander gezet. Hij krijgt in het vervolg van de wedstrijd bijna geen kans meer. Wij krijgen een paar kleine kansjes via Wessel, ik zag iets van een Zidane (of Ronaldo) voorbijkomen, en Keano met een schot op doel. Met de rust hebben we een kleine voorsprong. Om van het veld af te komen, moeten we over de omheining heen klimmen of springen, of wat dan ook. Helaas zijn we niet allemaal twintig meer en ik beland “onhandig” op de tegels. Gelukkig heeft (bijna) niemand het voorval waargenomen……

In de rust vragen we Dano nog even naar de mogelijkheden op winst, waarop het ijzig stil blijft en het plafond grondig wordt geïnspecteerd. Yorrick deelt nog even wat complimenten uit voor het goede spel en het keurig druk zetten op de tegenstander wanneer die de bal heeft. Dat deden we inderdaad goed, door er kort op te zitten.

Na vijf minuten in de tweede helft heeft Dano de bal en trapt heel ver uit. De laatste man van Veendam mist de bal en Jelles stormt op het doel af en schiet de bal langs de keeper, 0-2. Dit geeft een geruststellend gevoel. Dan twee minuten later een corner van Keano welke voor de voeten van Jelles beland. Hij bedenkt zich niet en schiet de 0-3 binnen. Deze drie punten zijn binnen, dat kan niet meer mis gaan. En het spel is ook nog redelijk. Dan een duel van Jelles met de tegenstander en zijn schoen is kapot. Gelukkig heeft Britt dezelfde schoenmaat met het volgende resultaat.

Schermafbeelding_2022-12-06_om_13.46.35.png

Op links gaat de tandem Essey, Stefan en Eva ook steeds beter lopen. Ook de grensrechter liep goed mee. Er komen een paar mooie aanvallen waarbij Levi en Lars een paar kansjes krijgen om te scoren. Helaas ontbreekt het hun aan enig geluk. Ook een vrije trap van Sven wordt door de keeper tegengehouden. Achterin is er weinig gewisseld, alleen Sverre en Britt op rechtsback, maar verder heeft eenieder zijn of haar speelminuten (driekwart) gemaakt. Martijn stond achterin zijn mannetje en heeft de verdediging keurig aangestuurd. Wij hebben niet voor niets zo weinig tegendoelpunten. Een keurige overwinning is het resultaat en dit biedt perspectief voor de laatste twee (thuis)wedstrijden. Met nog zes punten in het vooruitzicht lonkt een plaats in de top drie, dat zou geweldig zijn. We gaan het zien!